Hjälmsätters Häggrid



På förra stället som jag bodde på, Odensvi, fanns det en granngård som hade en massa ardennrar. Jag hjälpte till en hel del i det stallet i några år. Både med skötsel, ridning och körning på alla hästarna. Hade några sköthästar, men speciellt en vann mitt hjärta ganska så fort, Viola hette hon. Hon var Häggrids mamma. Jag både red och körde henne väldigt mycket, ägaren betäckte henne och vips kom lille Häggrid ut. På bilden ovan är han runt 4-5mån.
Viola fick stora problem med ena hoven, hovbölder osv, så vi tvingades avliva henne när Häggrid bara var 5mån, så hans mormor blev hans surrogatmamma, hon hade även ett eget föl bredvid sig. Den dagen Viola dog så kände jag en enorm saknad i hela kroppen även om jag då hade skaffat en egen häst osv osv. Häggrid såldes vidare och från den dagen Viola avlivades och Häggrid såldes så har jag alltid sagt, " Den dagen Häggrid ska säljas ska jag bara ha han".
Mars 2008 kom han ut på annons på blocket, jag ringde på en gång och samma dag fick jag åka och kolla på han.
Tur som det var, va det bara 1 timmes bilfärd hemifrån.
Jag vart kär på en gång, även fast jag redan visste, att bara jag fick för ägaren skulle jag köpa han oavsett vad!!!.
Saken va den att jag kollade nog aldrig på hur Hägge va som häst, hur han betedde sig osv osv, dumt jag vet, men jag tänkte bara på Viola när jag såg han, hur dumt det än låter...



Någon månad senare efter vet. bes. så hämta jag hem honom. Snacka om lycklig jag var. Va bara det att efter bara några veckor visade han att han inte alls var direkt hanterad, fick även reda på att han stått nästan i 2år utan hästkompisar, inte ens sett hästar typ. Så när han kom hem så va han inte direkt snäll mot de andra varmbloden i hagen. Han visste helt enkelt inte hur man ska bete sig som häst, inte lätt för han. Det lärde han sig mer o mer, men kommer nog alltid vara en stor egoist, speciellt när det gäller kel i hagen med människor =).
Andra problemet med honom, var att det inte gick att leda honom, men det fick jag hjälp med. Något annat som jag inte gillade att han bara klev över en i hagen, noll respekt för människor kan man kalla det. Så hela förra sommaren, tränade jag honom att inte kliva över människor. Har vart en jäkla massa arbete med honom och mycket återstår. Han vara trots allt 3år när han anlände på Hjälmsätters Gård och typ aldrig hanterad, så ni kan bara ana hur mycket jobb det har vart och är fortfarande, med en häst som väger i runda slag, 900kg.



Men jag kan inte direkt säga att jag ångrar något med köpet utav honom, har visserligen känt att " nu ger jag upp", men har bara bitit ihop och sedan på det igen. Häggrid är en herre med enormt mycket egen vilja och enormt stor egoism med enormt mycket envishet. Bra kombinationer va?? =).

Men ack så mycket jag älskar dig min lille pojke!. Saknar dig något enormt, ska bli så skönt o få hämta hem dig om 3v.
Älskar dig min alldeles egna Hjälmsätters Häggrid =)

Kommentarer
Postat av: Emelie

Det ordnar sig ska du se

2009-06-01 @ 18:33:11
URL: http://www.emeliebergdahl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0