Bålgetingar



Vi har fått hit en hel del bålgetingar, man ser dem inte på dagarna utan man märker av dem på kvällen/natten när man tänder lyset utomhus, då kommer de direkt fram. De är ganska många och givetvis enormt stora.
Surrar som bara den.

Vi har börjat letat efter boet, men hittar det inte så ingen idé att ringa Anticimex innan vi hittat boet har vi tänkt, men så fick Håkan för sig att söka lite information om dem och efter att jag fått hört det har jag ändrat helt uppfattning av de vackra små djuren.

- Visste ni att de är nästan Utrotningshotade, pg a att människan tror att de är jättefarliga så de gör allt för att slå ihjäl dem mm.

- De är enormt fredliga, gör dig ingenting om du inte kommer riktigt nära deras bo då kan de ( men inte ofta) gå till attack.

- Bålgetingens gift i taggen INTE farligare än bin och getingars.

- De är riktigt duktiga flugfångare bl a.

Jag kommer då aldrig slå ihjäl en bålgeting och de får vara hemma hos oss, mig gör det ingenting. Man får lära sig leva med dem, de var här först.
Nästa år kanske de inte är här, för tydligen har de inte samma bo varje år.

Så alla dumma myter ni hört om dessa oskyldiga varelser tycker jag ni begraver någonstans och sprider detta vidare så kanske de kan få komma tillbaka i större utsträckning. Visst är de vackra?.

Döda dem inte !!!!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0