Tricken



Jag visste att minigrisar är lättlärda på konster, men inte att de var såhär lättlärda som Staffan är.
Igår började jag öva tricket sitta, det lärde han sig nog på kanske 5min. Testade flera gånger under dagen och i början tog det 2-3tillsägningar av "sitt" innan han satte sig, till kvällen så satte han sig så fort jag sa "sitt".
Idag sätter han sig direkt med.

Ari vägrade komma in idag så medryttaren fick ta Rut själv på en ridtur och istället för att jag skulle gå in så övade jag trick med Staffan. Övade på "kom kom" = komma. Och det fattade han utan att jag ens lärt han, så nu följer han mig överallt i stallet *kär*.
Övade på "kom kom" sedan när han kommit så ska han stanna direkt, och det gick lite sisådär, ibland förstod han. ibland inte, men tror det kommer komma utan problem =).

Sedan hoppade han mot godisen av ren vilja och kom direkt på att uttnyttja det, så övade på att han skulle hoppa på kommando, det tog ca 10-15min innan han fattade direkt. Så nu när man säger "hopp hopp" så hoppar han efter godiset.
Fast säger du nu "sitt" så gör han gärna sitt och hopp direkt efter varandra, tror han vill ha dubbelt så mycket godis, det är därför ;-)

Lille duktige gris.



Östen däremot är inte direkt pigg på att lära sig något, när man försöker lära han sitta så backar han, hoppa gör han inte utan så fort godiset kommer fram vill han bitas. Men det håller på att tränas bort.
Fick tips av uppfödaren att låta Staffan va instängd i deras box och ta ut Östen ensam och träna självständighet, och det tror jag han behöver. Han kan inte vara själv någonstans i stallet utan att han börjar skrika efter Staffan. Staffan däremot bryr sig inte ett dugg vart Östen är ;-).

Busige gris lille Östen.

Kommentarer
Postat av: Mamman mitt i kaoset

Vad kul och hålla på med olika tricks. :) Brukar försöka med ungarna, dom är lite som östen, ibland går det och ibland inte. ;)



Sv; Elias åkte vi ner och lämnade hos dom andra i Ilvanbo innan vi for inåt staden. :) Tänkte faktiskt på det efetr jag skrivit klart, att jag aldrig nämnde det! Vad uppmärksam du är :)

2011-02-12 @ 20:33:21
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0