Tabbar&Misstag



Norge:
Jag körde Norge med Trailer ( 18m ), nästan varenda fredag förra vintern. Fick även med denna körning följa med en chaufför för att lära mig hitta och så.
Var absolut ingen fara att hitta för mig dit eller hur det gick till så fredagarna flöt på bra.
Men så kom det stora problemet en dag. Sista vägen till första stället var det en uppförsbacke med en viadukt som någon lastbil hade kraschat in i, den var alldeles för hög för bron. Så vägen stängdes av och leddes om.

Det stod en gubbe där vägen var avstängd så jag vevade ner rutan och frågade hur jag skulle komma till DSV, nu när vägen var avstängd.
Han sa bara att jag skulle följa väg 156 och mot Oppegård har jag för mig. Visst jag drog iväg, mot 156.. Mil efter mil, till sist tog väg 156 slut. Men Oppegård fortsatte, så jag fortsatte jag med, vägarna blev mindre ( synd att säga väg ), och till sist var jag framme i Oppegård, men något DSV syntes inte till.

Jag visste inte alls vart jag skulle över huvudtaget så jag svängde in vänster vid en rondell, men upptäckte ganska så snart att ooops jag var mitt inne i ett bostadsområde. Tack och lov fanns det en parkering som jag trodde jag skulle kunna vända på. ( Trailer vänder ganska så tvärt så man behöver inte så stort område som bil+släp).
Men jag fick gå halvt som halvt in i en häck och gå upp ganska mycket på trottoar, men det roligaste av allt med det var att när jag kom in där så stod det massor av folk där med stoooora öppna munnar och bara glodde.
Barnen såg man stod och hoppade av glädje, pensionärerna tror jag fick en smärre chock av ett stort fordon mitt inne i bostadsområdet :D haha.

Lyckades at mig ut till rondellen, men visste fortfarande inte vart jag skulle, till slut hamnade jag på ett hotell där jag sprang in och fick tag i en super snäll receptionist, men då jag är fruktansvärt dålig på att förstå Norska och jag kan absolut inge engelska och hon kunde ytterst lite svenska så tog det lite tid att förstå.
Men efter att pratat norsk/engelsk/svenska och en superduper bra karta så hittade jag rätt !!
Men omvägen blev ungefär 5mil när de stängde av vägen, snacka om dumma vägar i Norge alltså !.

Dagen slutade med att jag var hemma i Örebro 3.5timmar senare än jag borde, men ingen som väntade så det gjorde ingenting =).


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0