1 veckas tid



Idag har Rut bott hos mig en hel vecka, känns som det är längre. Har inte gjort så mycket direkt med henne under veckan utan mera låtit henne acklimatisera sig ordentligt och lära sig lite rutiner som gäller här =).
Rut är inte direkt dum, utan förstår redan från första gången med allt nytt man visar henne.

Som någon enstaka grej är när jag tar in henne i boxen följer jag med in, vänder henne och tar då av grimman direkt. Vilket hon i början inte ville, för hon skulle pissa och äta direkt. Men jag vill ta av grimman först, och det fick jag visa tydligt 2 kvällar, nu står hon snällt och väntar, sedan är det bråttom att kissa för att sedan äta =D.

En annan sak är att varje morgon får de en morot, och det lärde hon sig redan efter första dagen. Jag släpper dem båda, sedan strör jag ut höet för att sedan ge dem moroten. Och det vet hon, ger man inte henne den fort så börjar hon skrapa direkt med benet.

Har börjat lärt mig henne lite smått sådär, hon gillar inte regn och snö, antar att det har med att hon inte gillar att få saker i ansiktet, häromdagen så sprang hon typ hela tiden i hagen, fattade först inte varför, men förstod sedan att det var för att det regnade. Så de fick gå in tidigt den dagen.
Blåsten gör henne stirrig, precis som de flesta hästarna.
Idag fick jag se det första hon blev rädd för, badkaret i hagen =P, det har stått under snön så idag lyfte vi fram det så jag kan lägga höet i den, vill inte lägga det i leran. Och hon ville inte gå fram dit, så jag fick leda henne och visa att det inte var farligt. Annars har hon inte visat rädsla för något =)!!.

Enda jag gjort med henne är att borstat och umgåtts.
Igår kväll lämnade jag hennes boxdörr öppen ( stalldörrarna var stängda), för att se om hon ville komma ut i gången och gå lös en kort stund som alla mina hästar kan få göra på kvällskvisten när jag pysslar med lite allt möjligt i stallet.
Men Rut vågade inte gå ut, utan lutade sig utåt så jag trodde hon skulle ramla. Hon visade verkligen att
" nää sådär får man inte göra så jag stannar här inne"
.

Imorse när de fick gå ut så trodde jag Ari skulle tappa hakan, hahaha, han bara stod och tittade med underläppen hängande, såg ut som typ " woooow vilken brud". Ruttan fick gå ut utan täcke idag för första gången =D haha.
Okej att det blåser som tusan ute, men måste vara skönt för henne att få rulla sig, antar att det måste klia en hel del att gå med täcke jämt. och rulla det har hon gjort =/, tur att hon inte har någon päls så det blir lätt att borsta =).

Trivs riktigt bra med Rut, hon verkar vara riktigt genomsnäll, pigg och alert på allt, men aldrig dum !!, har inte visat något annat iaf. Till och med Håkan tycker hon verkar okej och då är det stort när han säger så =D.

Hoppas på okej väder i veckan, då ska jag provrida Ruttan lite.
Robin kommer så då kan han köra Ari så kan jag rida Rut =).







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0