Min fina stackars tjej



I lördags var det dags igen för Rut att få kolik, mycket allvarligare denna gång =(.
Upptäckte det när ja satt i telefonen och tittade ut i hagen, hon rullade sig ovanligt mycket och skarpade med hoven.
Ut i hagen och där låg hon, upp med henne gå och gå och gå i hagen, men till slut psrang hon ifrån mig för att försöka hinna rulla sig då tog jag ut henne och började gå på vägen.
Ringde veterinären och han kom efter 1,5timme typ.
Snälla Ellinor kom hit och hjälpte till att gå med Rut så jag fick ringa samtal och få avbelastning.
Vi gick o gick, hon försökte hela tiden lägga sig ner.

Otrevliga veterinären kom och började allt med att röka ??!!, hälsade inte eller något.
Undersökte Ruts mag och hjärtljud. Gav henne kramplösande, B-Vitamin. Sedan skulle han undersöka hennes tarmar, men det ville inte Rut så han gav henne då lugnande ihop med smärtstillande. Antingen gav han henne för mycket eller så är hon riktigt känslig för hon bara försvann i sinnet, ramlade omkull mot Aris boxvägg så den gick åt helskotta ( snälla Håkan lagade den Ari kunde gå in senare ).
Jag och Ellinor fick hjälpas åt att hålla upp hennes huvud annars ramlade hon omkull.
veterinären kommentar om det hela " Oj, sådär brukar de ju inte reagera " Vadå OJ !!! Idiot jävel !

Efter ett tag så gav han Rut vatten och paraffinolja genom en slang via näsan. Då började magen att låta  och det började komma tillbaka.
Jag fick tjata mig till att han skulle skriva ut avmaskningsmedel, så efter han gjort det och gett mig räkningen så åkte han bara.
Där stod vi med en häst som knappt kunde stå på sina egan ben =(, fick stå en bra stund innan vi kunde försikigt leda in henne i boxen. Min lilla lilla stackars tjej.

Tycker han betedde sig som ett svin, nonchalant som tusan och så tycker jag det är hans skyldighet att stanna tills hon kvicknat till så han vet att inget händer mera.

Men det skiter väl han i, han ville väl hem och sova och hoppas att inte få mera samtal.

Kalaset på dessa två helger på jourtid slutade på över 7000kr, billigt och bra. Agria betalar kanske tillbaka 3000kr om jag har tur, ska skicka in alla papper och så idag. Men fyfan säger jag bara.
Tycker mest synd om Rut, men ska avmaska henne idag och tvinga i henne A-fil och vatten sedan är det bara att hålla tummar och tår för att inget sådant händer igen...

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Vilken fin och trevlig blogg du har, hittade den genom bukefalos när jag kikade på dina underbara grisar! Vi verkar ha mycket gemensamt, ska fortsätta läsa om dina underbara djur!:)

Dock mycket tråkigt att din häst inte mår bra, hoppas det blir bättre snart!

2011-04-04 @ 21:25:59
URL: http://kamelaventyret.blogg.se/
Postat av: jässica

köp grimma med munkorg på, det kan vara så att hon går och gräver i jorden och petar i sig jord och snusk, det kan vara det hon reagerar på. De finns att köpa lite överallt och är inte fyra alls.

2011-04-04 @ 23:41:54
Postat av: Emma

Fy alltid ska man möta idioter vid fel tillfälle!! Hoppas hästaputten snart blir bättre :)

2011-04-07 @ 09:29:39
URL: http://emmagranstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0