Ridlektion 1



Igår var jag som sagt iväg på min första ridlektion, nu återstår det 12ggr kvar =)
Liten ridskola, mysigt ställe, supersnälla hästar verkar det vara och bra ridlärare. Man rider ute på hästbanan för det finns inget ridhus, så oavsett väder så rider man.
Igår blåste det storm så vi alla 3 trodde att hästarna skulle vara ystra, men icke. Hur coollugna som helst, de  vi hade.
Började att skritta runt och göra lite småövningar, mycket för att hon ska se vart vi ligger och hur vi kontrollerar hästen. Fick sedan göra övningarna i trav. Hästen jag hade hette Ca-Do och var 165cm i manken. Jag är van med Rut eller Ari som ligger på 154 resp. 157cm i mankehöjd så det var lite skillnad att rida så pass stor häst.
Hon hade enorma steg, så tog ett tag innan man hittade rytmen, men ack så skönt steg hon hade.

Vi gjorde bara en massa övningar i både skritt och trav denna gång och alla vi 3 ville testa galoppera, men antar att ridläraren vill se exakt hur vi ligger till med allt innan vi ökar farten, så hoppas på en galopp nästa gång som blir redan på tisdag. Som jag längtar !

När vi kom till stallet så fanns det hästar inne som vi fick välja, slutade med att jag fick den största och hon såg enorm ut, blev först lite skraj. Knappt aldrig suttit på så stor häst ( bara Häggrid & Viola, men de är/var också stora ardennrar så känns inte på samma sätt)
Men så fort jag kommit upp på henne så kändes det superhärligt, hur trevligt som helst att rida en så pass stor häst. Henne ville jag ta med mig hem på direkten ;).

Troligen kommer vi ha olika hästar varje gång vi kommer dit och rider, hon har skrivit upp det i en pärm vilka vi ska ha. Hon har inte så jättemånga stora hästar, så hoppas att jag kommer få ha Ca-Do någon mera gång =)

Detta är nog det bästa beslutet jag tagit, fy fasiken vad kul det var att få rida ordentligt idag, även om det känns i rumpan och ljumskarna idag så är det värt varenda träningsvärk.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0