Foderstrupsförstoppning



Nu ikväll åkte Ari på en fläng av foderstrupsförstoppning, lilla gubben :(.
Jag höll på att testa bootsen på Rut för fullt när Ari stod i sin box och tuggade på lite hö som sysselsättning. Rätt som det var började han pipa, aldrig hört det förut från han så började fundera, trodde först att han var enormt avundsjuk att jag hölls med Rut ( Ari brukar kunna vara sådan när han inte kommit på länge och sen när han väl kommer tycker han att man ska ägna all uppmärksamhet åt bara han ), men efter att han pipet 4-5ggr på kort tid fattade jag att det var något fel.

Kollade in han och misstänkte direkt foderstrupsförstoppning. Aldrig haft det på någon häst tidigare, men läst massor om det. Började massera strupen på en gång, men blev lite osäker hur hårt man skulle trycka, så jag googlade lite innan jag tänkte ringa veterinären. Förstod då hur man gjorde och ut igen till stallet ( tur att jag har stallet 30sek från huset ) och fortsatte massera. Aris ögon började då rinna och det började rinna vätska ur näsborrarna, pep mindre och mindre men halsen var stenhård och man kände "klumpen" som satt där.

Håkan kom ut och vi hjälptes åt att massera. Ari stod blixt stilla, han fattade att vi hjälpte han. Rätt som det var så började han svälja lite och efter ytterligare ett tag så svalde han "klumpen" både såg och kände man.
 Direkt efter så ville han inte bli masserad och Håkan skulle ut från hans box. Och så blev han intresserad direkt av maten igen, snacka om helomvänding på 2 sekunder. Trodde han skulle "må dåligt" ett tag till och känna sig trött, men nja inte Ari inte. Men däremot blev han överkelig mot mig, han förstod att vi hjälpte han och ville tacka :) Hoppas verkligen inte detta är något han kommer få tillbaka, tydligen vanligast hos stressade hästar som kastar i sig maten..
 Och ja Ari är både stressad och kastar i sig maten så kanske inte direkt konstigt att han fick det då, men skönt att det släppte :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0