Motionering av hästarna



Hästarna börjar komma igång i bra kondis nu, mycket muskler fattas ännu, men det kommer det med. Jag har 3st som kommer varje vecka och rider hos mig nu = Jag och hästarna glada =)
Först är det Ellinor som jag har känt i snart 6år tror jag det börjar bli, hon har vart här till och från, men sedan försvann hon nästan helt härifrån, men nu är hon tillbaka en gång i veckan och jag älskar det.
Sedan har vi Filippa, hon är väldigt ung, men rider riktigt bra, dock visar Rut noll respekt för henne, men det ska vi ändra på för nu ska de börja träna lydnad ihop ! =) Hon kommer också hittills en gång i veckan, tror när det blir varmare och ljusare framförallt ute så kommer hon kommer minst två gånger.
Sedan har vi Maria som är ett år äldre än mig, rider riktigt bra och inte rädd för något, dock går det lite för fort när hon rider, hästarna är inte vana så även där måste det börja tränas lydnad.

Livrädd att hästarna ska gå sönder så vill ta det riktigt lugn och försiktigt tills de är i bra kondis med bra muskler. Och det dröjer med musklerna så därför kan man ta det lugnt, alltså man kan trava och galoppera inte det, men absolut inte springa järnet långa sträckor. Måste inrikta oss på att bygga muskler på ett bra sätt =).

Kan tycka att det vore skoj om någon av de tre ville köra Rut emellanåt eftersom det är både roligt för henne och att det bygger bra muskler, men det vill de inte. Så jag får nog ta henne själv en gång i veckan och köra och så vill jag även hinna rida henne själv med någon gång för att se hur hon är, inte ridit henne på aslänge nu.

I måndags blev hästarna vaccinerade mot influensa och stelkramp, sista grundsprutan. Så nu äntligen är de fullt vaccinerade =). På tisdag kommer hovslagaren och skor om dem båda två, sist hon var här så slog hon bara på en tappsko på Ari och konstaterade att det inte behövdes sko om dem riktigt än så vi ändrade tiden 1.5v framåt.

Känns skönt att de börjar komma igång och de är grymt glada hela tiden =)

Kommentarer
Postat av: Mamman mitt i kaoset

Vad skönt med så mycket hjälp! Kan tänka mej att det underlättar en hel del för dej! :)

2011-02-09 @ 16:43:21
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0