Rökning / Snusning



Jag kom i en diskussion här med en kollega angående rökning och snusning. Jag kan tycka att man ser färre människor som röker nu för tiden, visst det är bra många som räker ännu, men på något sätt lite mindre i mina ögon.
Rökare som röker i bilar eller inomhus har jag noll förståelse för, visst hade de tänkt skrota bilen och elda upp boendet efter sig så visst fine för dem, men fyfan vad äckligt att flytta in i ett boende efter en rökare. Rök går inte att få bort om man verkligen inte storsanerar, men då måste även tapeter och färg ner och bytas osv.
Rökare själva förstår nog inte hur mycket det sätter sig överallt.
Jag är hyperkänslig mot rök, jag känner minsta lilla röklukt och det gör mig spyfärdig. Känslig är jag med rök med för ögonen rinner och näsan börjar smått rinna om jag får en lastbil på jobbet där någon rökt =/.
Folk får röka om de vill, det bryr jag mig inte om, men jag hatar när jag behöver vara i ett boende eller fordon där det blivit rökt i BLÄ !!.

Snusande luktar ju knappt inge, lös snus tycker jag är vidrigt, i alla fall på killar/tjejer som lägger in förstor snus och så fort de ler så syns den lång väg eller om det rinner på tänderna. Hade en gamal klasskompis som la in alldeles för stor snus så det syndes lång väg så fort han bara pratade * URK*.

Håkan har alltid snusat, men för flera år sedan så la han av ( SA HAN ), men i själva verket så gick han bakom min rygg och snusade på jobbet. Ganska så svagt måste jag få tycka. Fick reda på det efter 2 år, då jag råkade hitta ett kvitto och han nekade inte.
Jag blev först arg för tyckte det var onödigt och kostsamt, men sedan länge tillbaka så bryr jag mig absolut inte.
Han får snusa om han vill, jag ser till och med till att han alltid har snus hemma =). Tack gode gud så snusar han portioner.
De pengarna han lägger på snus, de pengarna lägger jag på annat strunt han inte vill köpa så det går jämt upp, så jag kan inte klaga något över att det kostar. Och så är det ju faktiskt så att han jobbar och tjänar egna pengar så han får göra vad han vill =). Faktum är att jag förstår inte folk som klagar över sin samb/partner att de röker/snusar, för om den sambon som klagar tänker efter, hur mycket skit handlar inte den som den rökande/snusande sambon inte vill ha i sitt hem ??!! :D haha.
Man hör ofta från alla möjliga folk att de klagar över sin sambo som röker/snusar, det är så kostsamt osv osv, men själva kan de åka och köpa rent onödigt skit till hemmet eller så. Skumt tankesätt !

Jag vet ett par som absolut inte stämmer in med det iaf och det är mamma och Janne. För mamma röker, men det gör inte Janne. Janne köper absolut inge onödigt till hemmet, är det något onödigt som kommer hem så är det nog mamma som står för den biten ;). Men Janne klagar inte på henne varken för rökningen eller onödiga prylar, mamma måste få vara den hon är =).
Puss älskar er mamma & Janne =)

Kommentarer
Postat av: Sofia

Konstigt nog så inser man inte hur äckligt det är med rökning innan man själv slutat Fia, och du har väl snusat med ett tag om jag inte missminner mej???? ;)

Jag känner likadant för rökning idag. Tycker det luktar skit! Även om jag faktiskt fortfarande kan känna suget ibland.... Men blir spyfärdig om jag tar ett bloss.



Jag avskyr verkligen att stefan snusar. Han slutade också för ett par år sen och började sen att smygsnusa. Och utgifter har han iallafall förutom snusningen, såsom jakten till exempel som slukar en hel del pengar. Själv lägger jag ju pengar på hemmet istället. Jag sätter dock inte sakerna mot varandra utan tycker bara att det är så jävla onödigt att slänga ut pengarna på ngt som faktiskt är skadligt för en. Sen spelar summan i sig inte så stor roll. Plus att Stefans tänder börjar ta rejält med stryk av dessa förbaskade portionspåsar! :( En snyggt gulnad framtand. Vackert som en dag! ;)



Nej, nikotin skulle helt förbjudas! Det är skadligt och kostar både enskilda personer och samhället i stort alldeles för mycket pengar (jag vet att mycket annats, såsom alkohol också gör det, men det nyttjar jag ju knappt heller). Att det är rent häslofarligt har vart känt i många många år. Och att det snart är förbjudet med snus överallt förutom här uppe i kalla norden säger väl en del.... Tycker det är väldigt bra att man höjt priserna så, det får nog en hel del att iallafall funderar på att sluta... och förhoppningsvis lyckas! För det är såå skönt när man väl blivit av med skiten!

2011-01-15 @ 11:44:03
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tog inte åt mej speciellt mycket. :) Bara kul att lufta en åsikt, och jag säger ju att jag precis som du tycker att det är snuskigt, bara det att jag tycker snus i alla former är lika snuskigt som ciggaretter. :)

Och skadligt vet man ju att det är. Nikotin är ett gift=dåligt för kroppen. Sista läkarundersökningen Stefan var på fick han bannor för snuset iallafall och att han nog skulle försöka sluta med det. Bl.a så rubbar ju nikotin ämnesomsättningen, vilket absolut inte är bra. Sen hur skadligt det är gentemot rökning har jag ingen aning om. Lungcancer drabbar ju inte snusare men det finns ju andra cancerformer, såsom munhåletumörer till exempel.



Tobak ÄR ett väldigt diskuterbart ämne. Jag tycker bara att det är så kul hur man ändrar sig när man själv slutat nyttja det. För det gör ALLA. :) inklusive mej själv. Innan kunde jag bli så fruktansvärt trött på allt tjat. Nu vill jag inte ha skiten runt mej! ;) Och tycker att många rökare speciellt är så himla ego när dom ställer sig precis utanför en ingång till exempel, så alla som passerar blir tvingade att dra i sig skiten. :( Pest!



Så det så. :)

2011-01-15 @ 13:57:51
Postat av: pz2

Mannen slutade för två år sen att snusa och jag är glad för varje dag han klarar sig utan. Han har fortfarande ett jättesug så jag hoppas det släpper tillslut.

2011-01-16 @ 18:52:30
URL: http://pz2-pz2.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0