Aldrig roligt



Att det aldrig kan flyta på som det ska mer än ett tag, vad trött man kan bli. Det är absolut inte kul att vara hästägare alla dagar, det ska gudarna veta och idag är det just en sådan dag :/
Hovslagaren var här och hästarna fick nya fina skor och hovar, Ari gick det toppenbra med och allt såg jättefint ut, han börjar få riktigt fina hovar och fin benställning med det.
Rut gick det bra 3 av 4 hovar, höger framhov hade hon en antydan till röta i bärranden, Hovslagaren sa direkt att det där inte såg allvarligt ut, men när hon började karva i det så var det hur djupt som helst :(, Hon klippte upp så mycket som hon vågade för att det ska luftas och att jag ska komma åt och rengöra, ska ta bild på det så får ni se, ser förjäkligt ut :(.
Gick inte ända upp till kronranden som vi tror iaf, men inte långt därifrån, så jäkla ledsamt att se och märka så jag finner inga ord. Har redan tagit bort två av mina hästar som det började med röta, hålvägg, bölder osv sedan var de gamla också så jag ville inte kämpa mer med dem tack vare åldern.
Rut är inte så gammal så henne kommer jag kämpa med och hoppas innerligt att det inte sprider sig och att hon blir bra fort.
Jag kan fortfarande motionera henne tyckte hovslagaren men hålla koll på hoven så den inte spricker eller blir värre. Rengöra med Virikon och sedan försöka trycka dit en bomullstuss med Strålrengöringsmedel.
Kan även använda väteperoxid.
Jag vette tusan vart jag ska ta vägen, kan vara lindrigt och försvinna i vissa fall, vissa fall kan det sitta kvar länge men till slut försvinna ( snackar om år nu ), vissa fall kan det bli riktigt illa och gå för högt upp så man blir tvungen att ta bort dem.
Rut får bara inte försvinna ifrån mig, då vet jag inte vad jag gör, hon är min prinsessa som passar med min prins, det finns bara de två hästarna i mina ögon typ.
Nu får vi hoppas att det kommer gå över och det inte blir några komplikationer !!

Detta kommer utav en bakterie som finns i betesmarken, oftast så finns denna bakterie i marker där det gått många olika hästar som kommer och går och på betesmarker som är sönderbetade.
Inget jag kan styra över, döda ut eller förebygga, bara hoppas på det bästa. Jag kan göra mitt bästa genom att plöja upp markerna, men svårt i mina hagar då det är omöjligt att plöja dem :(
Usch vad jag hatar detta !


Kommentarer
Postat av: sara

önskar er all lycka till med att hoven ska bli bra!! riktigt tråkigt, hästar brukar ju bli ens bästa vänner... hoppas det går bra, inte minst för hästens skull, men även för din :)

2011-06-28 @ 18:46:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0