Grisintresse



Många som inte förstår hur jag kunnat skaffat grisar och varför jag ens skaffat dem. Jag har förklarat för en hel del, tänkte nu även berätta om mitt grisintresse och varför jag skaffade dem här på bloggen med !!

Jag har så länge jag kan minnas vart djurintresserad, till och med när jag var liten var jag livrädd att gå i skogen för att riskera att trampa på myrorna.
När jag just upptäckte mitt stora grisintresse blev i gymnasiet då jag gick jordbruk.
Kvinnersta skolan hade fortfarande grisproduktionen kvar när jag började, men lades ner under tiden jag gick där.  Där blev jag blixtförälskad i dessa underbara varelser. Jag blev fort kallad för GRISFIA av allihopa eftersom jag var riktigt överförtjust i dem.
När vi hade ladugårdstjänst på helgerna så fixade jaga alltid grisarna och sedan hjälpte jag till med korna, men det var grisarna som lockade mig mest.
På praktiken i 3:an tror jag det var så valde jag att ha den på Odensvi gård, en grisproduktion utanför Vretstorp ( som ni kanske läst om i tidningen ska läggas ner i vår/sommar =(.. )

Minns inte hur mycket jag hade praktik där, men var där en hel del. Efter gymnasiet slut så fick jag även jobb där. Var ledig i hela 3dgr efter studenten innna jag började jobba där.

Lärde mig massor, fick gå på en massa kurser om grishållning, utfording, seminering mm. Det var suggor som grisade, det var slaktsvinsuppfödning och även gyltuppfödning.
Så mina dagar bestod där utan av mocka skit, strö i boxarna, se till att all utfodring funkade. Pyssla med grisningarna såsom slipa tänder, tejpa ben, ge järn och kastrera.
Jag seminerade, vaccinerade, stämplade slakt, vägde slaktsvin. Hjälpte till att lasta grisar som skulle på slakt eller säljas. Jadu jag gjorde allt som har med grisskötsel att göra.

Jobbade där i 3.5år. De åren kommer jag aldrig att ångra, dock blev det lite komplicerat mellan mig och ägarna så jag slutade. Vilket jag heller inte ångrar.

Under hela tiden jag vart helt förälskad i grisar så har jag velat haft minigris som sällskap, men har inte kunnat för vi bott i lägenhet hela tiden.
För 4.5år sedan flyttade vi till en gård och då kom idén upp igen att skaffa minigrisar, men varken tiden eller pengarna har funnits till att skaffa dem, men nu för 5v sedan så flyttade det äntligen hem två underbara små minigrisar till mig och jag är helt överlycklig !!





Och nu till svaret på frågan " Vad ska jag ha dem till ?". Jo nämligen till sällskap, vad trodde ni. Inte fan ska jag äta upp dem som alla tycks tycka är roligt att skämta om.
Vad jag har dem till och varför jag skaffat dem är min ensak, är så trött på folks dåliga kommentarer om mina små nassar, och mäkta trött på folk som inte fattar vad jag ska ha dem till, vad ska ni ha era djur till ni som har ??, Jo till sällskap, precis det ska jag ha mina grisar till.

Ni folk som inte förstår sig på grisar slipper faktiskt komma hit och hälsa på dem, tro mig. Bara för om ni skulle komma hit någon gång så tvingas ni inte hälsa på nassarna. Det är mina grisar och det är alltså jag som tar hand om dem och vill ha dem, låt mig ha dem ifred ni som inte gillar dem !!!

Hälsningar irriterad GRISFIA !!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0