Frukost



Förlåt att det inte blev något inlägg om kosten igår, kände mig febrig så låg och sov nästan hela dagen.
Men nu så, jag tänkte dela upp lite om alla mina tankar, ideér och tips angående denna kost, hoppas det är okej :).

Börjar med fundringar runt frukosten:

Frukosten för min del är något jag haft stora problem med, jag är ganska så kräsen vad jag kan äta och inte äta när jag vaknar, och jag vill helst ha knäckebröd.
I början av LCHF dieten så gick jag in stenhårt, men ju längre tiden gick ju sämre mådde jag tack vare att frukosten inte gick att få till för min del.
Just nu består min frukost av, 2,5 bit Knäckebröd, Wasa Sport, med väldigt mycket Bregott smör på, (överdrivet mycket), men jag gillar smör så det funkar för mig. Påläggen varierar jag mellan Leverpastej, falukorv, Norrboda medvurst och vanlig Congacmedvurst. Brukar ha gurka, paprika eller tomat på. Till det dricker jag oftast ett stort glas röd mjölk.
Det är absolut inte något som är perfekt för kosten, knäckebröd innehåller för mycket kolhydrater och fibrer, mjölken är inte till räckligt fet ( drack mycket förr gammeldags mjölk, men tröttnade på den eftersom det blir klumpar nästan direkt ). Pålägget och smöret är perfekt.

Håkan äter däremot den perfekta frukosten för kosten, Han äter en omelett stekt i mycket smör ( absolut inte Margarin, det är inte bra utan ska vara rent smör ), river ofta på lite ost. Beroende på storleken på omeletten har han även bacon till.
Ägg och Bacon är bland det bästa man kan äta som frukost, mycket fett och mycket proteiner.

Jag testade att äta ägg till frukost, men efter att jag fick massor med eksem och misstankarna går till att det blev för mycket ägg för min del så har jag svårt att äta ägg nu, rädd att eksemen ska komma tillbaka.
Bacon och falukorv ihop med lite senap och sallad kan jag däremot äta ibland till frukost.

Finns massvis av recept på olika frukost grejer på LCHF sätt, bara att googla så kommer det fram drösvis, finns även böcker att köpa.
Ska man baka, eller göra något annat som innehåller mjöl så är det bäst att använda Mandelmjöl eller grahamsmjöl i små mängder.

Några tips på frukost som jag själv har ätit eller skulle kunna testa äta:
-Kokt ägg man smular sönder, lägger på en klick smör och lite grädde. Låter smöret smälta eller micrar det så smöret smälter och äter det som det är. Låter kanske inte gott, men är faktiskt gott :)
-Pannkakor enligt receptet här
-Ägg, bacon och korv.
-Äggröra eller omelett, kan variera omeletten med massor av innehåll och äggröran kan man ha i Creme Fraiche eller grädde i som en uppiffning.
-Fil med frön i, te x sesamfrö, linfrö eller solrosfrö. Frön är jättebra att äta.
-Går att äta bara pålägget utan mackan, skinka eller ost. Ost för övrigt är ganska gott att bre massa smör på och rulla ihop.
-Tonfisk blandat med majonnäs.
-Gillar man avokado är det riktigt bra att äta.

Det är några tips och ideér man kan äta, finns massvis, bara fantasin som sätter gränser och att man är medveten om hur mycket kolhydrater allting innehåller.

Älskar man ägg, bacon och korv kommer LCHF frukost aldrig vara något problem, jag är som sagt rädd för att få tillbaka eksemen så tar det lugnt med ägg. Bacon är jag inte jätteförtjust i så gärna inte varje dag. Korv däremot äter jag ganska så ofta :)

Jag är jättedålig på att komma ihåg allt jag ska skriva och komma på vad som är viktigast, så fråga gärna massor så berättar jag gärna :). Älskar att dela med mig om denna kost ! Detta är verkligen en kost som är sund och bra för människan, till skillnad mot många andra koster som kan skada människan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0