Räkan del 2

Eftersom jag inte kan ha tre hästar för tid, ekonomin och orken så måste jag göra mig av med Räkan, det har jag bestämt.
Men det som svider i mitt trogna och sanna djur väns hjärta är att hon måste slaktas.
Förra ägaren vägrar låta henne byta hem. Räkan har bytt hem några gånger i sitt liv, trots att hon bara är 5år ( blir 6år nu i årsskiftet).
Visst det är inte snällt att låta hästar eller andra djur bli "vandringspokaler" men saken är den att det är ingen som vet, hon kanske skulle tycka det är kul att få komma till ett hem som ger henne massor av kärlek.
Eftersom jag bestämt mig att inte ha kvar henne så finns det inga känslor för henne, riktigt synd om en häst att bo hos mig när jag inte gillar henne.
Elakt att säga, men ni måste förstå att jag inte kan ha tre hästar, och när hon kom till gården var vi två som ägde henne och jag trodde det skulle förbli så.
Kruxet är att det kostar närmre 5000kr att ta bort henne, de pengarna har inte jag nu eftersom jag måste kolla upp Ruts hälta.
Så jag och hon blir tvingade att dras med varandra tills jag vet vad Rut kommer kosta. Och det känns inte snällt mot hästen!!

Så jävla synd om Räkan så det inte är sant.
Hon är världens snällaste och lamaste häst jag stött på, vem som helst kan ta hand om henne, hon gör aldrig något hon inte får. Hon är ung, som sagt bara 5 snart 6 år, fullt frisk. Hela livet framför sig.
Men nu ska hon dö för att förra ägaren inte vill att hon ska byta hem en sista gång. För skulle hon byta hem blir det bara en enda gång till, det kan jag gå i god för, men inte jag som bestämmer detta.
Jag vill ge bort henne till ett sista hem ( och vilket hem det vet jag redan), tycker att en så ung häst förtjänar det. Och jag vill absolut inte ge bort henne för att det är enklast för mig för att jag inte har råd nu!!
Den kommentaren blev jag sårad att höra, jag är en sann djurvän. Skulle aldrig göra något med ett djur jag inte tror kan bli bra.
Men som sagt jag kan inget styra Räkans liv eftersom jag inte kan ha kvar henne! Slakt nästa...


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur är avtalet mellan dig och förra ägaren skrivet? Utan vite så är det inte giltigt, eftersom hästen är din bestämmer du. Står det däremot inskrivet vad som händer om du bryter den punkten i avtalet så gäller det...



Kolla upp det med tex en hästadvokat.

2011-11-16 @ 21:10:25
Postat av: Anonym

Jag håller med ovanstående. Och även om det står skrivet, så ska det nog gå att komma runt... på nåt sätt.

Och om du skulle bryta avtalet, vad händer då? Har för mig det finns nåt nr till ett ställe där man kan ringa och fråga lite allmänt om jurudik, googla!

2011-11-16 @ 21:22:00
Postat av: Irriterad

Idiotiskt, hästen kommer säkert få ett bra HEM där den får stanna tills de är dags för himlen, så skit i avtalet om de inte finns skrivet, förra ägaren bryr sig ju inte ett skit om hästen!!!

2011-11-17 @ 17:38:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0