Rut

Det blev inget Hovslagare besök i tisdags för i måndags kväll när hon kom in var hon riktigt halt. Tisdags morse och förmiddag var hon ännu haltare så ville inte transportera henne.

Haft kontakt med hovslagaren hela tiden och vi båda har misstänkt hovböld. Dock har hon inte vart varm eller haft nämnvärd puls i hoven och det har bekymrat mig lite.

Hovslagaren tyckte jag skulle lägga våtvarm omslag runt hoven för att försöka locka ut bölden snabbare, för att en hovböld ska försvinna måste den antingen spricka av sig själv ( kan jämföra det med en stor finne fast bölden är i hästens hov ) eller så måste hovslagaren skära sönder den och tömma ur den.
I dags läget går det inte att exakt veta vart i hoven den sitter och ska man skära nu så finns risken att man får skära för mkt, bättre att lägga omslag och försöka locka ut den.
Dock kan det ta några dagar innan det händer något, nu hoppas jag för Ruts skull att detta händer något fort !

Idag är hon jättevarm km hoven och har även förstärkt puls så det är garanterat en hovböld, vi alla misstänker det starkt.
Hon har ingen feber och är hur pigg och glad som helst, går inte att ha henne still då håller hon på att flippa ut. Så sjukhushagen är hennes nu med sällskap på andra sidan tråden.

Lider med henne, min prinsessa <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0