Klaga

Nu ska jag klaga lite: Och det är på Sveriges bilister !! En del har verkligen fått körkortet i kellogs paketet.
Häromdagen när jag var på väg hem från Borlänge med lastbilen så hade jag en personbil framför mig, var snorhalt ute så det gick ganska sakta. Jag visste att det började närma sig en uppförsbacke så jag slog av lite på farten för att bilisten skulle hinna iväg och jag skulle kunna få upp farten för att komma upp för backen.

Men vet ni vad idioten gör??, jo saktar farten den med när jag gjorde det och jag kunde absolut inte stanna för då hade jag aldrig kommit igång igen och fanns noll möjlighet att köra om.. Så när uppförsbacken kom så slirade jag mig uppför i typ 15kilometer i timmen medans bilen den försvann, jag försökte blinka och tuta, men den ökade fan inte farten för det. Helt under att jag kom uppför backen. Undra hur mycket lastbilar som blir stående i uppförsbackar på grund av personbilar inte fattar att lastbilar behöver fart för att komma upp vintertid !!!

Tycker det ska vara obligatoriskt att lära sig när man tar körkort hur lastbilar fungerar i trafiken för det är en skam hur mycket folk som inte fattar hur det funkar för lastbilarna!!

- Rondeller= Lastbil med släp tar stor plats i en rondell även om det är tvåfiligt så ska man inte förlita sig på att lastbilen kan gå runt i bara en fil,  oftast så är rondellerna för små så släpet går i innerfilen medans lastbilen går i ytterfilen... LÅT lastbilen gå runt själv, åk bakom den !!!

- Har du en lastbil bakom dig när uppförsbacken kommer, bromsa eller sakta inte farten !. Tycker du att det är äckligt med att öka farten, gå av vid en bussficka och låt lastbilen kör om !! Den blir stående om det är halt och om den är tungt lastad!!!

- Försök att låta bli att bromsa i nedförsbacke om du har en lastbil bakom dig, det är inte säkert att den kan stanna om det är halt.

Tänk på att nästan alla lastbilar kör omkring med sommardäck även på vintern.. Inte många lastbilar som har vinterdäck !!!

Tänk på att lastbil med släp eller trailer väger oftast runt 40-60 TON medans ni väger runt 1.5-2 ton.. Lite skillnad !!!


Om alla människor skulle förstå hur en lastbil fungerar så tror jag att många många olyckor och stillastående lastbilar skulle undvikas..

* Fia osm är arg på MÅNGA bilister*

Kommentarer
Postat av: Sofia

Inlägget leder till en fråga; Varför har nästan inga lastbilar vinterdäck???? Verkar faktiskt lite dumt i mina ögon. Är det inte samma som för bilar, lag på det eller?

Jag kan ju inget om lastbilar som en vanlig simpel personbilsförare. ;)



Har du förresten fått tag i prvivan?



God fortsättning Fia!

2010-01-02 @ 01:37:04
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: Sofia

Skulle givetvis vara provivan. :)

2010-01-02 @ 01:37:35
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/
Postat av: Sofia

Ok, då har man lärt sig något. men jag tycker iallafall att det låter helt idiotiskt att lastbilar ska köra med sommardäck, just med tanke på att det är svårt för er att få grepp. Jag menar en stor lastbil kan ju orsaka en ordentlig olycka om den kommer på glid.

Visst det är dyrt. Men det handlar ju ändå om säkerhet och det kostar ju med däck till vanliga bilar med. Även om det givetvis inte är samma pengar.

2010-01-02 @ 18:37:37
URL: http://sofiagranstedt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0